fbpx

Over Containers Maes - nieuws

Artikel Omagzine sep-okt 2014

magazine1 12Zoon van twee onderwijzers, maar toch de ondernemersgenen via familiebanden meegekregen: Yves Maes bouwde de vorige jaren een stabiel containerbedrijf op. Hij won daarmee de JCI Limburgse Jonge Ondernemer 2014-award. “Als je jong bent, moet je werken. En dat is precies wat ik gedaan heb. Heel klein begonnen, zonder zotte dingen. Altijd maar blijven herinvesteren in nieuw materiaal en een extra vestiging. Pas nu heb ik het gevoel dat er wat extra ademruimte is voor mijn privéleven.”

Yves Maes: “Ik ben begonnen in bijberoep, in opdracht van iemand die horizontale boringen uitvoert.

Om te voorkomen dat die boorgaten opnieuw dichtvallen, spuiten ze er bentoniet in – een soort klei. En net die bentoniet kwam ik met de beerton opzuigen, als de definitieve pijp in het boorgat zat. Daarna voerde ik de klei af voor recyclage. En van het een kwam het ander: er vroeg al eens iemand om ook een container mee te brengen.

Meteen de start van het huidige bedrijf. Want ik kreeg zoveel werk, dat ik mijn hoofdberoep niet meer gedaan kreeg.” “Het is allemaal redelijk vanzelf gekomen. Niet echt vanuit een doordacht plan. Integendeel, mijn werkruimte? Ik zat bij mijn ma in de tuin. En die werd al snel te klein. De politie vond het ook maar niets dat er plots heel wat beweging op gang kwam. Dan bots je snel op ‘zonevreemde activiteiten’ en dat soort dingen. Dé aanleiding dus om op zoek te gaan naar een permanente oplossing. In 2003 kon ik gelukkig dit terrein in… kopen.” 


Vanuit Limburg tot ver daarbuiten

 “Dat viel allemaal samen met een grote overnamegolf in de sector. Grote firma’s zoals Sita en Van Gansewinkel slokten alle kleintjes op. Maar niet iedereen was er even blij mee. Daardoor kwamen er een aantal heel straffemagazine4planners en commerciëlen vrij. Die brachten hun contacten en nieuwe klanten aan. Koppel dat aan onze persoonlijke service. En je weet meteen hoe we dankzij die overnamekoorts zelf fors bleven groeien. 

Weet je, soms moet de tijd rijp zijn. En dat geluk hebben we toen gehad.”

“In het begin was ik heel lokaal bezig – in en rond Tessenderlo. En dan haal je een keer een grotere klant binnen die in Limburg, Brabant en Antwerpen zit. Ja, dan moet je volgen, natuurlijk. Daarbij kwam dat ze de bentoniet vroeger rechtstreeks op de werf recycleerden. Maar dat werd na verloop van tijd een probleem door de strengere milieuwetgeving. Daarom zocht – en vond – ik een terrein om een vaste recyclageinstallatie te plaatsen. Toen had ik twee vrachtwagens met twee containers, daarna vijf en toen tien. Daarbij kreeg afvalverwerking almaar meer de overhand op de ruimingswerken.”


Mee bewegen op de marktvraag

 “Je volgt de vraag vanuit de sector. Dus haalden we eerst gewoon het afval op. We pikten daar wel een beetje hout en wat ijzer uit. Maar niks vergeleken met de systematische recyclage van nu. Daarvoor investeerden we in 2008 en 2009. Want we moesten zelf met ons opgehaalde afval naar de grote spelers. Maar zo bleven de touwtjes nog altijd in handen van de Sita’s en Van Gansewinkels. Als zij hun prijs verhoogden, stonden we voor een voldongen feit.” “Al blijft het een spel van geven en nemen.

Wij werken voor een deel samen met die hele grote spelers. Zo bewaar je de rust in de sector. En trouwens, voor een deel zijn we toch complementair waardoor we automatisch uit elkaars vaarwater blijven. Zij zijn bijvoorbeeld heel goed in service aan industriële klanten of overheden. Intercommunales bijvoorbeeld. De vuilniskarren die je in jouw stad of dorp ziet voorbijrijden, illustreren dat perfect. Dat zijn vaste routes die ze afwerken mét een vooraf bevestigde levering aan een verbrandingsoven of overslagstation. Maar dat is voor ons minder interessant. Want eigenlijk heb je daarvoor alleen een chauffeur nodig. En Containers Maes maakt nu net het verschil door méér te leveren dan dat.” 

“Tegelijk namen we rond 2009 in Herenthout een bedrijf over dat is gespecialiseerd in gevaarlijk afval en rolcontainers – compacte containers voor kmo’s en de horeca. Daarmee boden we klanten een totaalpakket aan. Mét resultaat. Want we haalden industriële klanten binnen. Die bestelden hun pakket met een combinatie van (rol)containers en (klein) gevaarlijk afval. Daardoor groeide de afzetmarkt tot in Leuven, Brussel en Gent.”



Koploper met gezonde honger

magazine12“Voor bouwafval zijn we nu de grootste van België. Puin en hout recycleren we nu voor honderd procent zelf. Van op de meeste werven krijg je het afval al gescheiden binnen. Maar in Brussel is de praktijk een stuk moeilijker. Daar is heel weinig plaats om verschillende containers kwijt te geraken. Daar kappen ze dus alles maar bij elkaar, waarna wij sorteren.

Daarvoor namen wij een lokaal bedrijf over – een sorteercentrum aan het Zeekanaal. Meteen een perfecte uitvalsbasis om verder te groeien naar Oost- en West-Vlaanderen, en Wallonië.” “In die overnames speelt logistiek een belangrijke rol. Bouwfirma’s groeien almaar. Met werven van de ene tot de andere kant van het land. Maar ze willen maar één jaarcontract met één leverancier afsluiten. Een centrale ligging is dus cruciaal. Want als we altijd vanuit Tessenderlo naar de kust moeten, geraak je er niet meer. Alleen al onder druk van milieuoverwegingen en brandstofprijzen.”

“In het begin deed ik alles zelf. Camion kapot? Dan kroop ik er zelf onder om alles te repareren. Ik heb hier zelf op elke plek van het bedrijf gewerkt. Nu nog. En dan zie je ze kijken. Eerst een beetje raar, maar dan groeit hun respect. Zo zien ze dat ik niet vies ben van eender welke post. En díe instelling zoek ik ook bij mijn mensen. Dat ze het eerst zelf proberen op te lossen en bijspringen waar het nodig is.

Tot nu toe loopt dat perfect. En dat wil ik ook zo houden. Want zo blijft het plezant.”

 

JCI-AWARD

Yves Maes: “Onze sector is vrij gesloten. Iedereen kent iedereen. Dat heeft voor- en nadelen. Kom je als groentje kijken, dan halen de grote kleppers hun schouders op. Laat die maar wat prutsen. Het zal rap gedaan zijn. Maar dan merken ze dat je een paar klanten inpikt. Dus brengen ze hun kanonnen in stelling. We hebben echt alles in onze nek gekregen: controleurs van milieu-, bouwinspectie- en gemeentediensten. In een poging om je wat af te remmen. Maar als je dat doorstaat … en je wilt met ze samenwerken, win je hun respect.”

“Die JCI-Award heeft op dat vlak veel geholpen. Grappig eigenlijk. Want eerst wilde ik niet eens meedoen. Maar dan krijg je van een aantal mensen te horen dat er toch een reële kans bestaat op een goed resultaat. En dan … ja … toch maar een dossier ingediend. Tijdens de events die eraan vasthangen, kom je natuurlijk collega’s tegen. Normaal ben ik écht geen man voor netwerkmomenten. Eerder iemand om met een fijn gezelschap in een cafeetje hier om de hoek een goei pint te drinken. Maar nu merkte ik toch dat er heel veel respect aan die Award hangt: iedereen komt je succes wensen en feliciteren.”

“Al blijft het volgens mij vooral een kwestie van klantenservice. En op dat vlak kunnen Sita en Van Gansewinkel niet winnen van ons. Want wij blijven héél flexibel. Als jij morgen een container nodig hebt, dan zorgen we ervoor dat die er … morgen staat. Ook al komt je vraag pas om 16 uur binnen voor een levering 7 uur de volgende ochtend: we staan er! Bij de groten krijgen ze dat niet gereed. Omdat ze daar verder van hun medewerkers staan.”

 

 

Onze troeven? Flexibel en just-in-time!


 

Industriezone Ravenshout, Kanaalweg 3 404, 3980 Tessenderlo


 

BEL: 013 31 48 66


 

info@containersmaes.be 

openingsuren: maandag t/m vrijdag van 7u00 tot 17u00 (laatste weging 16u45) - zaterdag, zon- en feestdagen gesloten

 


Nos atouts ? Flexibilité et interventions just-in-time !


 

Industriezone Ravenshout, Kanaalweg 3 404, 3980 Tessenderlo


 

APPELEZ LE 013 31 48 66


 

info@containersmaes.be 


 

heures d'ouverture: du lundi au vendredi inclus de 7h00 à 1700 (dernière pèsage 16h45) - fermé le samedi, le dimanche et les jours fériés


Afzetcontainers

afzetcontainers12 - 20 - 30 m3

Conteneurs industriels

afzetcontainers12 - 20 - 30 m3

Rolcontainers

rolcontainers 250px2240 - 660 - 1100 - 2500  liter

Conteneurs sur roulettes

rolcontainers 250px2240 - 660 - 1100 - 2500  litres